Gustos şi sănatos cu Dana Mariette

Gustos şi sănatos cu Dana Mariette

Pages - Menu

9 martie 2011

Mucenici moldovenesti (sfintisori)



reteta si descrierea preluate de la Iulia.Multumesc!




In fiecare an pe data de 9 martie se sarbatoreste Ziua Sfintilor 40 de Mucenici din Sevasta. Acestei sarbatori i se mai spune si “Ziua celor fara nume”, a tuturor celor care nu-si au prenumele dintre sfinti sau Ziua barbatilor. In aceasta zi se rememoreaza uciderea celor 40 de mucenici care traiau pe vremea imparatului Licinius si care au fost martirizati pentru ca au refuzat sa renunte la Crestinism.

Tot pe data de 9 martie incepe si Anul Nou Agrar, din aceasta zi se poate incepe aratul, lucratul pamantului.
In ziua de Mucenici, conform traditiei, barbatii trebuie sa bea 40 de pahare cu vin rosu, vin ce reprezinta jertfa celor 40 de Mucenici, cei ce nu pot bea cele 40 de pahare, trebuie macar sa guste sau sa fie stropiti cu vin, pentru a avea sanatate si putere de munca peste an.
In ziua de 9 martie, femeile pregatesc 40 de mucenici. In unele zone mucenicii sunt facuti din aluat care se coace in forma cifrei 8 si se unge apoi cu miere si se presara cu nuca nacinata. Mucenicii pot lua mai multe forme nu doar forma cifrei 8, se mai fac si in forma de porumbel, forma de om sau albina.
In alte zone mucenicii se fac dintr-un aluat tot in forma cifrei 8, care se fierbe intr-o zeama dulce in care se pune miere, zahar, nuca macinata, scortisoara si diferite esente.
Mucenicii sunt foarte gustosi sub orice forma se prepara, se obisnuieste sa fie dati spre pomenirea mortilor.
De la o zona la alta a tarii, mucenicilor li se schimba denumirea: in Bucovina sunt numiti sfintisori, in Moldova sfinti sau sfintisori, in Muntenia macenici sau macinici iar in Tara Romaneasca brandusi sau brandusei.

Aluatul l-am facut in masina de paine ,din :

150 ml lapte caldut
100 ml apa calduta
80 g unt topit
1 ou
150 g zahar
1 lingutita sare
550 g faina
un plic drojdie uscata(7g)

Puse in masina ,in aceasta ordine,pe programul pentru aluat



Se mai face un sirop din :
200 ml apa
100 g zahar
un plic zahar vanilat

Pentru uns deasupra:
un galbenus
50 ml lapte

si

miere
nuca macinata(aprox.150 g)


Aluatul se imparte in 20 parti,aproximativ egale,se formeaza bile:




 Se indoaie la jumatae,se rasuceste,se formeaza un cerc...se lipesc capetele si se mai rasuceste odata,sub forma lui 8:



Se preincalzeste cuptorul;mucenicii se lasa la dospit 20 min,se ung cu ou amestecat cu lapte si se coc la 200 grade aprox.20 min:




 Se pensuleaza sirop ,apoi miere si se tavalesc prin nuca macinata:




 Foare pufosi si gustosi!





















9 comentarii:

Lia spunea...

Tare frumos obicei.In Ardeal nu se fac mucenici asa ca, as veni la tine sa iau unul.:)
Eu am cumparat un fel de paste in forma cifrei 8,care se numesc mucenici,dar nici nu seamana cu bunatatile tale.

Dana Mariette spunea...

Lia,nici pe aici (oltenia)nu cred ca se fac asa si nici in muntenia ...acolo se facea un aluat din care se modelau 8-turi mici (ca cele din comert) si se fierbeau intr-un sos dulce,se punea nuca,etc...dar acestia sunt cei mai cei...

Nadji spunea...

Ces martyrs sont doux et moelleux.
J'en vois surtout sur des blogs roumains.
Il faut absolument que je les essaye.
A très bientôt.

Andreea spunea...

Mariette, imi plac tare mult sfintisorii tai! De unde mai exact din Valcea esti?

Dana Mariette spunea...

Nadji,merci mult!
Andreea,locuiesc in orasul ceramicii!
O zi buna va doresc!

ღAzucenaღ spunea...

Au fost foarte deliciosi!

Bucate Apetisante spunea...

Si eu vreau sa fac mucenici! Mi-e asa o pofta de cand i-am vazut!

Anonim spunea...

Se apropie si ziua lor.Imi place reteta si mai ales cum arata in final.Am sa fac si eu dupa reteta ta.Am incercat si alte retete si mi-au reusit mult! O seara plina de iubire iti doresc si-ti multumesc pentru ce faci pentru noi!

anitanna spunea...

La mine in Moldova,mucenicii se fac asa cum i-ai facut si tu,nu fierti cu zeama... Se dau prin miere si nuca multa amestecata cu rom si coaja de lamaie.... Sunt o nebunie,dar eu,dupa coacere,ii introduc intr-un sirop fierbinte din miere,zahar si mirodenii si apoi ii tavalesc prin miere si nuca....Mori mancand...Abia astept! Ii duc la biserica pentru sfintire si-i impart la prieteni,rude si vecini...